4,39 Mil. EUR Tempo: Publicitate de 2,74 Mil. EUR, PR de 775 Mii EUR, si Digital de 871 Mii EUR (II)
Miercuri, 16 Februarie 2011
 (AdPlayers, Iulian Toma)

Cum a facut Tempo Creative Group 4,39 mil EUR pe 2010 ? Fondat de Dragos Grigoriu, grupul de comunicare condus azi de Eliza Rogalski scoate 2,75 Milioane EUR din publicitate integrata (Tempo Advertising), 775.414 EUR din PR (Rogalski Grigoriu) si 870.980 EUR din comunicare digitala (Kinecto – 870.980 EUR).

Daca valoarea cifrei de afaceri pe fiecare companie este una clara, delimitarea clasica a serviciilor de creatie, strategie sau comunicare se intrepatrunde in functie de aria de lucru.

„Termenul „Creative” este mult mai extins decat cel atribuit unei agentii de publicitate. Astazi creatie nu mai inseamna doar ce face o agentie de strategie si creatie” explica Eliza Rogalski (foto), CEO al Tempo Creative Group, imposibilitatea de a spune cata creatie a vandut Tempo anul trecut. „Oamenii de digital, spre exemplu, sunt extrem de creativi, ca sa nu mai spunem de cei de PR”.

4,39 Mil. EUR cu peste 100 de oameni

Din cei peste 100 de oameni care lucreaza in Tempo Creative group, aproximativ 60 sunt angajati in agentia de publicitate Tempo Advertising, in jur de 30 de oameni sunt la agentia digitala - Kinecto si aproximativ 15 la Rogalski Grigoriu, companie careia sefa grupului prefera sa ii spuna agentie de comunicare cu competente de PR, si nu agentie de relatii publice. Angajatilor din cele trei companii li se mai adauga o divizie de BTL racordata la agentia de publicitate, avand o echipa de 10 oameni, si staff-ul administrativ al grupului Tempo.

Cifrele de afaceri nu sunt neaparat si o reflectare a expertizei specifice de comunicare din fiecare companie. Creatie se gaseste in toate agentiile, strategie - la fel. „Ne intereseaza tot ce inseamna brand engagement – si nu o structura clasica a agentiei si serviciilor – de la creatie, publicitate, digital, PR”, spune Eliza Rogalski.

Managerul sustine ca intreg grupul Tempo este in plin proces de concentrare a modelului de business in jurul consumatorului, si nu a unei structurii clasice a agentiei. „Ne organizam in jurul clientului si al consumatorului, nu pe departamente”, subliniaza Rogalski, care vede intr-o agentie de publicitate cu departament de creatie, sau departament de client service o structura a serviciilor din anii `80, decat a zilei de astazi.

„Este foarte greu sa schimbi modelul de lucru intr-o piata in deriva, dar o vom face, iar viteza este dictata tocmai de aceasta piata, mereu in miscare”, sustine managerul Tempo. „Cautam oameni vii, reali, conectati cu tot ceea ce este in tara asta. Oameni pe care ii intrebam cand au fost ultima data la cumparaturi, sau care stiu cat este un kilogram de mere la piata”.

Licitatii: De multe ori agentiile nu stiu ce cauta

Despre licitatii, CEO-ul Tempo crede ca nu conteaza cate agentii invita clientul intr-un pitch. „Eu si colegii mei suntem cinstiti. Este irelevant cate agentii, sau pe cine invita un client la licitatie. Il vedem si pe el ca pe un om - Ai nevoie de asta de la mine – hai sa vad daca pot sa fac asta pentru tine. Dupa caz, mergem mai departe sau nu”.

„Cel mai important lucru intr-o licitatie este brieful” subliniaza managerul. „Daca am pastila pentru „boala” clientului ma duc mai departe in pitch. Clientii nu organizeaza licitatii ca sa caute agentii, ci solutii la problemele lor. Pentru ca si ei au salarii de platit, obiective de indeplinit, pentru care raspund sefilor”,.

Dincolo de cate sau cine este invitat in pitch, omul de business vede in problemele din licitatii o falsa problema in gradina agentiilor. „De multe ori agentiile sunt egocentrice si ele nu stiu ce cauta. Clientul are dreptul sa cheme in pitch oricate companii doreste, atunci cand are un brief care sa justifice asta. Daca are un brief de idei – vrea sa gaseasca un raspuns la companii care sunt creative. Iar ideile vin intr-un mediu de competitivitate. Pana la urma, noi asta facem - vindem idei, nu vindem altceva.”

Poti sa refuzi un pitch?

In opinia managerului, ca agentie poti sa refuzi un client care a invitat 15 agentii in pitch la un brief pentru trei postere. „Nu ne ducem in astfel de cazuri. Mergem insa la pitch-uri cum a fost cel de la Adevarul Holding unde au fost 10 agentii de media si 15 de publicitate. Am primit si privit brieful ca pe o provocare legata de cum poti sa faci media influenta. De aceea ne-am dus. Si cred ca am castigat cea mai importanta parte din aceast business”, spune CEO-ul grupului.

Executivul Tempo afirma ca nu crede ca o agentie este acceptata sau refuzata in urma unui pitch, ori ca serviciile sunt prea scumpe. „Am simtit ca suntem acceptati daca ideea propusa de noi are capacitatea de a indeplini anumite obiective ale clientului, sau am simtit ca suntem refuzati cand clientul simte ca nu putem sa-i rezolvam problemele”

Conflict in categorie si increderea in agentii

Cat costa o idee de comunicare acum? Sub 10% din costul intregii comunicari, dupa estimarile oficialului Tempo. Un pret cam mic pentru a diferentia produse si serviciile clientilor, mai ales pentru investitorii  care vor sa fie singurii din categorie.

Tot prin prisma costurilor, Rogalski crede ca nu ar trebui sa existe conflict in categorie in portofoliul de clienti al unei agentii. Atata timp cat, respectand clauzele de confidentialitate, o agentie isi face treaba pentru mai multi clienti din acelasi domeniu in alte tari din lume, si in Romania ar trebui ca lucrurile sa functioneze la fel, pentru a scadea costurile si a eficientiza serviciile administrate de agentii.  

”Dentsu (Japonia) livreaza servicii pentru trei branduri de auto, aproape toate bancile importante, sau singurelor branduri de telefonie mobila. Dar este adevarat ca semneaza si ii asigura pe clienti ca le pastreaza informatiile confidentiale, spre deosebire de Romania unde clientii par sa aiba o neincredere cronica in agentiile de publicitate. Si n-ar trebui sa fie deloc asa”.

Mai mult in AdPlayersREPORT


PUBLICITATE: