3 din 4 consumatori din Romania merg in magazine pentru reduceri si promotii, iar plasarile determina achizitia
Joi, 20 Februarie 2025

Realizat de Highlight Agency si Reveal Marketing Research, studiul a analizat comportamentele de consum si preferintele romanilor in materie de campanii promotionale instore si releva felul in care brandurile pot atrage atentia fiecarei generatii de consumatori astfel incat gradul de implicare al acestora sa fie ridicat.

AdPlayers. info

Interesul romanilor in campaniile promotionale a crescut in ultimii ani, iar mecanica si felul in care acestea sunt comunicate influenteaza achizitia si loialitatea fata de brand, releva un studiu realizat de Highlight Agency cu sprijinul Reveal Marketing Research.

Potrivit cercetarii, intr-un context dominat de preocupari financiare, fiecare industrie resimte schimbari constante in comportamentul de consum, lucru care impacteaza rezultatele obtinute. Aceste transformari sunt influentate atat de tendinta consumatorilor de a-si optimiza cheltuielile, cat si de modificarea profilului audientei, prin cresterea numarului de cumparatori din Generatia Z si impactul pe care modul lor de relationare cu brandurile si achizitiile il genereaza.

Studiul derulat de Highlight Agency a analizat comportamentele de consum si preferintele romanilor in materie de campanii promotionale instore si releva felul in care brandurile pot atrage atentia fiecarei generatii de consumatori astfel incat gradul de implicare al acestora sa fie ridicat.

Promotia „bate” loialitatea fata de brand, mai ales in cazul premiilor instant

Consumatorii romani  - indiferent de generatia careia ii apartin - sunt extrem de interesati de optimizarea costurilor, iar 72% dintre ei au indicat reducerile si promotiile ca fiind principalul motiv pentru care apreciaza cumparaturile in magazine.

Acest comportament este preferat in mod special de Baby Boomers (79%) si de Generatia X (73%) dar este si principalul motiv pentru care si generatiile tinere aleg sa vina in magazine: 70% pentru Generatia Y respectiv 67% pentru Generatia Z.

Promotiile sunt cautate de toate categoriile de consumatori, in acelasi timp impactul unei promotii bine comunicate si semnalizate, care raspunde nevoilor lor, este foarte ridicat si in ce priveste loialitatea fata de brand: 78% dintre ei afirma ca promotiile sunt unul din factorii care influenteaza inclusiv decizia de a schimba marca pe care o achizitioneaza de obicei.

In acelasi timp, campaniile promotionale pot determina schimbarea marcii obisnuite pentru 55% dintre consumatori (peste 50% in cadrul tuturor categoriilor de varsta: 57% Gen Y, 56% Gen X, 54% Baby Boomers si 50% Gen Z).

Dincolo de reducerile de pret, unul din patru romani declara ca premiile instant sunt tipologia dorita de recompensa in cadrul campaniilor promo, fiind preferate in cea mai mare masura de catre consumatorii reprezentativi pentru Generatia Z (28%).

Iar campaniile promo care utilizeaza astfel de premii au la randul lor un impact ridicat asupra loialitatii fata de brand, 69% dintre respondenti afirmand ca premiile instant influenteaza pozitiv decizia lor de a schimba marcile pe care le folosesc in mod obisnuit.

„In contextul relevat, abordarea strategica si creativitatea unei campanii trebuie sa se imbine perfect cu o buna cunoastere a tipologiilor de consum, pentru a se mula pe dorintele si nevoile fiecarei categorii de public si a obtine, astfel, rezultatele dorite. De la alegerea mediul potrivit de comunicare pana la definirea tipologiei de premii, alaturi de o executie impecabila care sa atraga atentia si sa raspunda exact nevoii consumatorului, totul se imbina pentru a obtine raspunsul dorit intr-un mediu definit de presiuni economice intense si in care loialitatea pentru brand nu mai are o pondere atat de mare,” a declarat Alexandru Petrea, Chief Operating Officer al Highlight Agency.

Creativitatea si executia plasarilor instore influenteaza achizitiile si loialitatea

Campaniile promotionale atrag atentia a aproape doua treimi dintre consumatori (72%), in timp ce 64% dintre respondenti au declarat ca acestea ii determina sa faca achizitii impulsive, referindu-se atat la plasarile speciale cat si la cele strategice.

Majoritatea respondentilor (55%) percep plasarile speciale din magazine (insule creative, teatralizari etc) ca fiind strategii pentru a promova produsele aflate in oferta sau promotie, ceea ce subliniaza eficacitatea acestor tactici in atragerea atentiei consumatorilor.

Iar mai departe, 40% dintre acestia afirma ca plasarile speciale le influenteaza decizia de cumparare. Acestea au un impact profund asupra tendintelor spontane ale consumatorilor si influenteaza cel mai mult Generatia Z (45%).

Elementele de plasare strategica, cum ar fi amplasarea la capetele de raft sau in zona caselor de marcat, nu numai ca atrag atentia, dar si modeleaza loialitatea fata de marca, incurajand achizitiile impulsive, 67% dintre respondenti afirmand ca achizitioneaza produse din zona caselor de marcat. Acest comportament este mai accentuat in randul cumparatorilor mai tineri, din Generatiile Z si Y.

„Plasarile speciale in magazine si factorii care determina schimbarea marcilor de produse subliniaza o legatura profunda intre strategiile de marketing vizual si comportamentul de cumparare al consumatorilor. Promovarea eficienta prin plasari speciale si accentul pus pe calitate si pret ca factori principali de decizie arata ca oamenii sunt extrem de receptivi la stimuli vizuali si oferte valoroase. Mai mult de atat, promotiile si ofertele speciale sunt factori cheie in achizitiile de la casele de marcat, echilibrand tendinta de a evita cumparaturile impulsive. Astfel, plasarea strategica a produselor la casele de marcat ramane o tactica de marketing eficienta pentru stimularea vanzarilor si influentarea deciziilor de cumparare la punctul de vanzare” a spus Florin Badescu, Account Director Highlight Agency.

Ce tipuri de promotii si premii cauta romanii

Atunci cand vine vorba de inscrierea in campanii promotionale, mai mult de jumatate din romani (in special cei din Generatia X si Baby Boomers, barbati, cu venit mediu si ridicat) prefera promotiile care utilizeaza si platforme online insa promotiile instore, cu reprezentant prezent, ofera mai multa incredere cumparatorilor.

Locul secund este ocupat de promotiile cu castiguri instant cu un procent de 22 %, de data aceasta majoritatea provenind din Generatia Z (28%), apoi, la distanta mare, de inscrierile prin WhatsApp (10%) si SMS (8%).

Consumatorii romani prefera premii utile si imediat aplicabile in viata de zi cu zi, considerand drept cele mai atragatoare tipologii de premii voucherele online (47%), electrocasnicele si obiectele pentru casa (45%).

Un aspect interesant de mentionat este ca consumatorii din Generatia Z au indicat electrocasnicele si obiectele pentru casa ca fiind unul din tipurile preferate de premii (77%), pe locul secund si la distanta mica de premiile de tip experienta, care ocupa primul loc in preferintele celor mai tineri consumatori (81%).

Baby Boomers (86%), Gen X (89%) mentioneaza gadgeturile ca tipologia preferata de premii, in timp ce consumatorii din cadrul Generatiei Y prefera in egala masura gadgets (79%) si experiente (79%).

„Desi ne-am fi asteptat sa vedem poate diferente mai mari intre generatii si felul in care se raporteaza la promotii si campaniile promotionale, contextul macroeconomic pare sa fi condus la a vedea mai multe aspecte comune, atat in ce priveste interesul pe care il acorda promotiilor, indiferent de varsta cat si in ce priveste rezultatele (premiile) dorite din partea acestora. Diferentele generationale se fac simtite mai pregnant insa atunci cand vine vorba de felul in care campaniile promo pot atrage atentia si determina achizitiile, pentru fiecare generatie in parte,” a spus Marius Luican, Director General, Reveal Marketing Research.

La polul opus, 6% dintre romani nu au participat niciodata la promotii de vreun fel, raspunsurile lor indicand o bariera semnificativa de incredere din partea potentialilor participanti.

Principalul motiv pentru care respondentii evita inscrierea in concursuri este neincrederea in transparenta acestora (39%), lipsa de interes in privinta premiilor in general (32%), credinta ca acestea reprezinta doar o modalitate de a aduna date personale (26%), lipsa timpului necesar acestei actiuni (24%) si parerea ca este prea complicat sa participe sau nu au persoana potrivita care sa le explice (10%).

„Un element important de retinut este faptul ca transparenta in organizarea promotiilor, impreuna cu oferirea de recompense valoroase, poate transforma reticenta initiala in loialitate pe termen lung, amplificand angajamentul consumatorilor fata de brand si stimuland participarea activa. Prin urmare, felul in care sunt realizate aceste campanii, expertiza agentiilor si increderea acordata de marketeri acestora va face diferenta intre o campanie ce va atrage atentia pozitiva a consumatorilor sau nu. Rolul nostru de consultanti devine astfel din ce in ce mai important,” a explicat Florin Badescu.

Metodologie

Studiul realizat de Highlight Agency cu suportul Reveal Marketing Research a analizat raspunsurile oferite de un esantion de 1006 respondenti din mediul urban (51% femei, 49% barbati), majoritatea angajati full-time (76%), cu venituri lunare pe gospodarie mari si medii, educatie superioara (60%), casatoriti (66%).

Highlight Agency

Highlight Agency este o agentie independenta de publicitate, cu o experienta ampla in zona de BTL, atat pe piata locala, cat si pe cea europeana. Ne mandrim cu o echipa de peste 40 profesionisti pasionati de publicitate (Strategie si Creatie, Client Service, BTL, Digital, Productie si Logistica) precum si cu parteneriate de lunga durata cu companii din diverse industrii, alaturi de care cream experiente relevante si memorabile atat in mediul corporate, cat si in trade, in-store, digital sau la festivaluri.

Highlight Agency furnizeaza servicii full-service de comunicare cu focus pe zona de BTL si are un sediu central la Bucuresti si 6 filiale regionale in Sibiu, Cluj, Brasov, Pitesti, Suceava si Constanta, multiple centre logistice, precum si o retea de peste 650 de profesionisti (brand ambasadori, furnizori, parteneri) in intreaga tara.

Portofoliul de clienti al agentiei include companii precum: Ursus Breweries, PepsiCo Romania, Beiersdorf Romania, Pernod Ricard, Lidl Discount, Danone, Veranda Mall, Kandia Dulce, Heidi Chocolat, Telekom, Asahi CE & Europe.

Reveal Marketing Research

Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piata full-service, specializata in marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiza in peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede ca cercetarea de piata reprezinta baza deciziilor corecte si a pozitionarii brandurilor. Solutiile calitative si cantitative ajuta de 16 ani companii din Romania si alte tari din Europa.

Mai mult in Business, Retail, Cercetare, Research

 

 

 

 

 

 

 


PUBLICITATE: